Om prosjektet
Nvidia sitt eget design på 1080-kortene som kom i 2016 hadde et design som jeg personlig var veldig stor fan av. Da jeg bygget min første PC i 2017 falt valget på dette kortet både pågrunn av bra performance, men også grunnet sitt design. Sammen med den grønne, lysende logoen er det etter min mening et av det fineste skjermkortene gjennom tidene. Inspirert av Nvidia sine egne produktbilder bestemte jeg meg derfor for å lage produktvisualiseringer av kortet.
Modell og texture maps
Modellen av kortet er kjøpt fra Sketchfab Store. Å kjøpe en ferdig modell til en rimelig pris tillater meg å fokusere på å animere, teksturere, lyssette og ferdigstille scenen. Det bidrar derfor også veldig til effektivitet.
Modellen kom i C4D-format sammen med texture maps jeg kunne bruke til å lage mine teksturer. Et eksempel på nytten av dette er for eksempel sporene med chrome-belegg der det står GTX 1080 på kortet. For å lage dette ble det brukt en maske (svart/hvit bilde av logoen med korrekt plassering) som fulgte med modellen. Sammen med en displacement-node kunne jeg bruke denne masken til å lage sporene og definere hvor chrome-belegget skulle ligge.
Samme metode ble brukt for å lage den lysende logoen og mønsteret på den mørke underdelen i plast.
Se bilder for eksempler (klikk for å forstørre)